Pokłosie kolędowe - 2014 rok

2014-02-09 12:00

Pokłosie kolędowe – rok 2014

 

Na początku jeszcze raz bardzo dziękuję wszystkim Parafianom za życzliwe przyjęcie.

 

Wizytę duszpasterską w naszej parafii rozpocząłem 27 grudnia 2013 roku, a skończyłem 24 stycznia 2014 roku. Siedem Rodzin, które mieszkają na terenie naszej parafii, należy do Świadków Jehowy. Trzy Rodziny mnie nie przyjęły: jedna w Kamionku i dwie w Procyniu.

Zameldowanych na terenie naszej parafii są 953 osoby. Do parafii należy 843 osoby, o 20 osób mniej niż w ubiegłym roku. Tak przynamniej wynika z moich obliczeń: 107 w Kamionku, 335 w Procyniu, 369 w Różannie i 32 w Siedluchnie.

Rodzin, które deklarują się jako wierzące jest w parafii 192: 25 w Kamionku, 72 w Procyniu, 85 w Różannie i 10 w Siedluchnie.

W stanie wolnym żyje 125 osób: 12 w Kamionku, 52 w Procyniu, 58 w Różannie i 3 w Siedluchnie.

Na kontrakt cywilny żyje 9 par: 2 w Kamionku, 2 w Procyniu, 4 W Różannie i 1 w Siedluchnie.

Związków bez przeszkód, które mogłyby zawrzeć Sakrament Małżeństwa , ale nie chcą jest 6: 1 w Kamionku, 4 w Procyniu i 1 w Różannie.

Po rozwodzie żyje 10 osób: 3 w Kamionku, 3 w Procyniu i 4 w Różannie.

W separacji żyją 3 osoby w Procyniu.

Wdów i wdowców jest 80 osób: 13 w Kamionku, 38 w Procyniu, 26 w Różannie i 3 w Siedluchnie.

Studentów jest 17: 5 w Kamionku, 2 w Procyniu, 9 w Różannie i 1 w Siedluchnie.

Do szkoły średniej młodzież dojeżdża do różnych szkół. Jest ich 46: 5 z Kamionka, 18 z Procynia, 22 z Różanny i 1 z Siedluchny.

Do gimnazjum chodzi lub dojeżdża 33: 15 z Procynia, 16 z Różanny i 2 z Siedluchny.

Do szkoły podstawowej chodzi lub dojeżdża 74 dzieci: 10 z Kamionka, 25 z Procynia, 38 z Różanny i 1 z Siedluchny.

Do szkoły nie chodzi 45 dzieci: 3 z Kamionka, 24 z Procynia, 17 z Różanny i 1 z Siedluchny.

W czasie kolędy najwięcej pytań było w związku z remontem naszego kościoła. Na wszystkie pytania starałem się szczerze odpowiedzieć.

Przy tej okazji pragnę podać do wiadomości, że w czasie tegorocznej kolędy zebrałem 10 520 pln., o 720 pln. więcej niż w ubiegłym roku. Z tej sumy na rzecz różnych instytucji, wyznaczonych przez Kurię Metropolitalną w Gnieźnie, wpłaciłem 2 672 pln. i 63 gr..  Ze względu na remont kościoła nie wpłaciłem do kurii na cele diecezjalne 485 pln.i 76 gr. Dokładny wydruk świadczeń podam w gazetce parafialnej. Jako kapłan do kurii wpłaciłem 1 389 pln. i 60 gr..

Przy tej okazji musze dodać, że nie wpłaciłem 10 % z kolędy tj. 1 052 pln.. Ze względu na spłatę kredytu i bieżące wydatki te pieniądze przydadzą się w parafii.

 

 

Na rzecz Prymasowskiego Wyższego Seminarium Duchownego w Gnieźnie,  za parafię wpłaciłem 949 pln.. Jako kapłan wpłaciłem 420 pln..

Z zebranej kwoty, 1800 pln. przeznaczyłem na eko – groszek i na różne opłaty. Zostało jeszcze 3 000 pln., które muszę  dołączyć do spłaty ostatniej raty za remont naszego kościoła, która wynosi

13 000 pln.. W ten sposób spłacimy należność za wszelkie prace przy remoncie naszego kościoła. Do spłacenia pozostał jeszcze kredyt w banku. Przy tej okazji pragnę podać do wiadomości, że elewacja kościoła od strony wejścia została oszacowana na 12 000 pln.. Jeśli nie uzbieram tej sumy, to będę robił wszystko, aby umyć panele i dokończyć malowanie kościoła wewnątrz.

Z przykrością muszę po raz kolejny stwierdzić, że nie z wszystkimi Parafianami udało mi się spotkać. Powodem tego była   z pewnością praca, ale też pewna niechęć a może i nawet obojętność. Ze swej strony, pragnę to wyraźnie zaznaczyć, do każdej Rodziny przychodziłem z błogosławieństwem Bożym, życząc tego wszystkiego, co było dla nich najważniejsze. Czyniłem to z potrzeby serca a nie dlatego, że to był mój obowiązek.

Zauważyłem, że wielu Parafian nie było zainteresowanych życiem naszej parafii. A szkoda, ponieważ wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za naszą wspólnotę. Ta wspólnota jeśli ma wzrastać w Miłości, potrzebny jest wspólny wysiłek, aby na różny sposób wskazywać drogę do Boga, który nas kocha, chociaż nie zawsze jesteśmy w stanie tego doświadczyć. Do Boga, który nas uświęca, abyśmy nie stracili życia, które nam ofiarował przez Jezusa Chrystusa. 

Na koniec, pragnę wszystkim za wszystko podziękować i życzyć, aby nasza wzajemna współpraca w budowaniu Królestwa Bożego w naszej parafii i w naszych sercach, która trwa już prawie 10 lat, ciągle wzrastała. Bardzo proszę też o szukanie nowych pomysłów i o większe zaangażowanie w życie naszej wspólnoty parafialnej. Niech ono będzie bogatsze i ciekawsze.

Podsumowaniem niech będzie modlitwa:

Przyjdź nam z pomocą, nasz Boże,

bo jesteśmy ludźmi wewnętrznie rozdartymi,

w których walczą dobre i złe moce.

Nie rozumiemy własnego postępowania.

Łatwo przychodzi nam pragnąć dobra,

ale nie zdobywamy się na jego wykonanie.

Kiedy rozum i wola

z radością chcą wypełnić Twoja wolę, Boże,

wtedy następuje w nas bolesne rozdarcie

i rozpoczyna się wewnętrzna walka.

Tylko w Tobie, Boże

pragniemy pokładać naszą nadzieję.

Dlatego niech będą dzięki, Tobie, Boże,

przez Jezusa Chrystusa, Pana naszego. Amen.